dissabte, 5 d’agost del 2017

Sociograma com a eina per a detectar l’assetjament escolar

El sociograma és un qüestionari que s'aplica als xiquets i permet conèixer la dinàmica social que s'estableix entre ells, més enllà de l'observat pel professor.
La seua utilització pot ser un interessant element per a detectar possibles casos d'exclusió d'un alumne i treballar sobre açò, ja que permet detectar el grau en què els individus són acceptats o rebutjats en un grup.


El sociograma es basa en observacions que ens porten a conèixer les relacions afectives i de comunicació que es donen dins del grup.
El sociograma avalua les relacions que es donen entre els alumnes de l'aula. S'administra de forma individual i persegueix conèixer les relacions que estableix l'alumne en l'aula amb els seus companys (els seus filies i les seues fòbies).


Per a elaborar un sociograma, abans hem de motivar a l'alumnat, procurant que les preguntes a les respostes que els hem formulat siguen individuals, aclarint-los els dubtes, fent-los veure que han de contestar al nombre més gran de preguntes.


Aquestes preguntes anirien en relació amb l'acceptació o rebuig d'un/ company bé per a tasques de classe o per a oci. Del resultat podem comprovar que moltes conductes agressives s'adquireixen i mantenen pel reforç dels companys.
Entre les interaccions amb els companys es distingeixen tres grups:


  • Els ben adaptats.
  • Els agressors o bullies.
  • Les víctimes.


Els bullies solen ser els més destacats, els considerats més forts, els de major edat, i que tenen un grup de seguidors.
Les víctimes, les persones que senten més rebuig, que passen inadvertides, són considerades com a covardes, febles de caràcter, i a les quals se'ls agafa mania.
Mentre més edat té un individu respecte al seu entorn, més agressiu sol ser, d'ací la consideració que s'ha de tenir al tema de la repetició de curs.
PROCEDIMENT PER A L’ELABORACIÓ  DEL SOCIOGRAMA

  • Formulació de les preguntes a tots els membres del grup perquè manifesten les seues preferències i rebutjos.
  • Elaboració o tabulació de les respostes.
  • Confecció del sociograma pròpiament dit: les xiques seran representades gràficament per cercles i els xics per triangles, cadascun d'ells tindrà escrit en el seu interior el nombre que ocupa en la classe. Com a sistema de representació de l'adreça de les eleccions o rebutjos usarem fletxes que assenyalaran el subjecte triat.Es tracta, doncs, d'una forma pràctica de visualitzar els resultats mitjançant cercles-triangles-fletxes.
  • Anàlisi i interpretació del sociograma.
LIMITACIONS DEL SOCIOGRAMA


Aquesta tècnica presenta, com unes altres, una sèrie de limitacions. Mitjançant aquesta tècnica es detecta l'existència d'algun problema en el grup (no quin), s'assenyala com són les relacions entre l'alumnat, però no ens diu el perquè (els motius), es donen aquest tipus de relacions i no altres.


Tampoc se'ns exposa el que senten en l'àmbit inconscient o subconscient els individus: llança dades “sense matisació”. Algunes d'aquestes limitacions poden reduir-se recorrent a altres instruments que ho complementen; en altres ocasions caldrà redactar preguntes que continguen altres situacions per a un major i millor coneixement i serà també convenient aplicar el sociograma en diversos moments per a detectar el grau d'evolució seguit després de la primera aplicació del test en l'aula. Es tracta, doncs, d'un procés obert.

En definitiva, el que ens proporciona aquesta tècnica és una informació valuosa sobre la dinàmica i funcionament de la classe, que permet a l'educador/a un millorament de les relacions col·lectives i un recurs per a l'orientació individual de cadascun dels alumnes del grup.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada