Els conflictes, en forma de
disputes, baralles, discussions, mal ambient, etc. són situacions inherents a
totes les aules, ja que és propi de l'ésser humà. El principal problema és que
els xiquets i adolescents no solen tenir la maduresa psicològica i de
personalitat necessària per a gestionar aquestes situacions d'una forma serena
i objectiva.
No obstant aixó, els conflictes
no tenen per què ser negatius. És més, canalitzats de la forma adequada poden
convertir-se en una experiència productiva. No es pot obviar que, al llarg de
la seua vida, l'alumne no tindrà més remei que enfrontar-se a problemes i
conflictes en tots els àmbits: socials, de parella o laborals.
La manca d'habilitats en la
gestió de problemes i conflictes es deu a molts factors, des d'un problema de
maduresa dels xics a un desenvolupament inadequat de la intel·ligència
emocional, quasi sempre per no haver sigut incorporada com un ensenyament
fonamental en la formació de l'alumne.
Existeixen diverses dinàmiques i activitats
que es poden aplicar en l'aula per a ajudar a prevenir i solucionar conflictes
en xiquets de totes les edats.
Mediació o arbitratges, és una
bona forma d'ajudar a les persones a manejar les seues diferències en presència
d'un observador imparcial, calmat i que manté la justícia. En certa manera el
mestre es converteix en un pacificador.
Escolta reflectiva, consisteix a
parafrasejar i repetir a la persona que parla el que ha dit, perquè d'aquesta
forma prenga consciència de la seua percepció i de la posició i actitud que
està prenent. També permet al mestre identificar amb major claredat el que els
alumnes pensen i senten sobre una situació de conflicte, la qual cosa pot ser
de gran ajuda per a la seua resolució.
Joc de rols, a través dels jocs
de rols es poden dramatitzar les situacions de conflictes que ja han tingut
lloc, sent molt efectiva perquè els estudiants vegen les coses des de diferents
perspectives i, en posar-se en el lloc de l'altre, desenvolupar una actitud
empàtica.
Explicar contes, la tècnica ajuda
als xiquets xicotets a distanciar-se d'un conflicte perquè puguen discutir les
seues conductes. És especialment bona per a la resolució pública de conflictes.
Adjuntem un exemple d'activitat
interactiva per a treballar la resolució de conflictes:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada